SENGTSJAN, derde patriarch in de zen-traditie
Sengtsjan
(gestorven
in
606,
jap.
Sosan)
was
de
derde
patriarch
in
de
zen-traditie.
Hij
is
de
auteur
van
de
Hsin-hsin-ming,
de
hymne
op
de
Tao,
een
van
de
oudste
zenteksten,
beter bekend onder de Japanse naam Sinjinmei.
Met
de
naam
Zendo
Sengtsjan
“zen
in
het
alledaagse
leven”
wordt
aangegeven
dat
de
zen
die
wij
beoefenen
in
het
alledaagse
leven
van
de
moderne
samenleving
wil
aansluiten
bij
de
oorspronkelijke
inspiratie
zoals
die
vorm
kreeg
nadat
het
boeddhisme
vanuit India naar China was gebracht.
Door
het
leven
van
Bodhidharma
(omstreeks
het
jaar
520)
ontstond
een
mystieke
stroming
in
het
boeddhisme:
chan
(chinees)
of
zen
(japans).
Na
Bodhidarma
en
diens
leerling
Huike
volgde
Sengtsjan
als
derde
grondlegger
van
zen.
Zijn
hymne
Shinjinmei
is
de
oudste
tekst
die
wij
kennen
waarin
het
gaan
van
de
zenweg
in
alle
eenvoud
en
toch
omvattend
wordt
beschreven.
De
Shinjinmei
blijft
tot
op
heden
één
van
de
belangrijkste
basisteksten uit de zen-traditie.
Ook
de
zen-ervaringen
van
Sengtsjan
zijn
eenvoudig
en
alledaags
te
noemen,
maar
tegelijkertijd
zeer
basaal
en
richtinggevend
voor
de
latere
zen-traditie.
En
tot
op
heden
inspirerend.
China
is
het
land
waar
de
oorspronkelijke
zen-traditie
zich
verder
ontwikkelde
met
de
verschillende
scholen
(o.a.
Rinzai
en
Soto),
met
het
gebruik
van
koans
(spreuken),
het
houden van sesshins (trainingen), en andere gebruiken.
Japan
ontvangt
zen
zes
eeuwen
later
omstreeks
1200
door
toedoen
van
meester
Dogen.
In
Japan
worden
de
koan-verzamelingen
samengesteld.
De
bekendste
zijn
de
Mumonkan,
de
Hekiganroku,
de
Shoyoroku
en
de
Denkoroku.
In
Japan
ondergaat
zen
de
invloed
van
de Japanse cultuur en krijgt daardoor een eigen Japanse kleur.
Het
Westen
verwelkomt
zen
in
de
20e
eeuw
vanuit
Japan,
eerst
in
Amerika
en
later
in
West
Europa.
In
Japan
is
zen
in
onze
dagen
ernstig
in
verval
en
wordt
daar
nog
hoofdzakelijk
beoefend
door
en
voor
westerlingen.
In
China
is
zen
met
een
wederopkomst
bezig
en
worden
in
onze
dagen
nieuwe
zenkloosters
en
zentempels
geopend.
Het
is
daarom
niet
zonder
betekenis
dat
er
nu
bij
het
gaan
van
de
zenweg
een
herbronning
en
vernieuwing
plaatsvindt
die
met
name
put
uit
de
zentraditie
van
China,
het land van de oorsprong.
ZEN IN HET ALLEDAAGSE LEVEN